Termin składania wniosków: 30.03.2022r.
Akty prawne:
1. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
2. Zarządzenie Nr 13/2019 Rektora Akademii Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie z dnia 16 maja 2019 roku w sprawie kryteriów i trybu przyznawania środków na finansowanie badań statutowych oraz środków finansowych na utrzymanie potencjału badawczego.
1. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
2. Zarządzenie Nr 13/2019 Rektora Akademii Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie z dnia 16 maja 2019 roku w sprawie kryteriów i trybu przyznawania środków na finansowanie badań statutowych oraz środków finansowych na utrzymanie potencjału badawczego.
Dysponentami środków na finansowanie badań naukowych w ramach wydzielonych z subwencji i przyznanych na podstawie Zarządzenia Rektora środków finansowych na badania statutowe i na utrzymanie potencjału naukowego są Dziekani Wydziałów Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie.
Ze środków na działalność statutową – utrzymanie potencjału badawczego – mogą być finansowane jedynie koszty przedsięwzięć mających bezpośredni związek z realizowanym tematem, warunkujące wykonanie zatwierdzonych zadań badawczych objętych planem zadaniowo-finansowym jednostki, zgłoszone we wniosku o dofinansowanie:
Ze środków na działalność statutową – utrzymanie potencjału badawczego – mogą być finansowane jedynie koszty przedsięwzięć mających bezpośredni związek z realizowanym tematem, warunkujące wykonanie zatwierdzonych zadań badawczych objętych planem zadaniowo-finansowym jednostki, zgłoszone we wniosku o dofinansowanie:
- działań niezbędnych do rozwoju specjalności naukowych lub kierunków badawczych oraz rozwoju kadry naukowej, w tym badania naukowe lub prace rozwojowe ujęte w planie finansowym jednostek naukowych (literatura naukowa krajowa i zagraniczna, e-booki, normy, szkolenia dotyczące obsługi sprzętu badawczego, opłaty licencyjne, abonamenty za użytkowanie programów komputerowych, usługi obce – świadczone przez podmioty zewnętrzne, krajowe i zagraniczne podróże służbowe, w tym: opłaty konferencyjne, koszty podróży, diety i inne związane z wyjazdem),
- utrzymania infrastruktury badawczej, w tym bibliotek i archiwów (import czasopism, łączność komputerowa, materiały eksploatacyjne i laboratoryjne, odczynniki oraz inne materiały niezbędne do realizacji tematu, amortyzacja środków trwałych),
- zatrudnienia niezbędnej kadry naukowej i inżynieryjno-technicznej (wynagrodzenia z bezosobowego funduszu płac wraz z pochodnymi),
- zakupu lub wytworzenia aparatury naukowo-badawczej, związanej z realizacją zadań, o których mowa w pkt 1), niestanowiącej dużej infrastruktury badawczej (zakup aparatury naukowo-badawczej, warunkującej wykonanie zadań objętych planem, doposażenie, części zamienne do aparatury znajdującej się w jednostce, wykorzystywanej do zadań badawczych objętych peryferyjnym, planem, zakup komputerów wraz z niezbędnym oprogramowaniem i sprzętem jeśli stanowią część stanowiska badawczego służącego do realizacji zadań badawczych).
Wniosek o finansowanie tematu lub zadania badawczego może złożyć w terminie ustalonym przez Dziekana:
- nauczyciel akademicki ze stopniem doktora - za zgodą Dyrektora/Kierownika Instytutu/Katedry/Zakładu lub nauczyciel akademicki ze stopniem dr habilitowanego oraz z tytułem profesora,
- Kierownik Zakładu.
Wnioski opracowane zgodnie z wymogami pracy naukowej składa się do Działu Nauki i Wydawnictw.
Wniosek powinien zawierać w szczególności:
- opis merytoryczny, w tym streszczenie, cel badań, materiał badany, metody badawcze, program wykorzystania wyników w praktyce,
- uzasadnienie podjęcia nowych zadań badawczych lub uzasadnienie kontynuacji prowadzonych badań,
- harmonogram wykonania badań,
- plan finansowy (ramowy) dotyczący całkowitych kosztów projektu nie przekraczający 25 000 zł,
- wykaz wykonawców z podaniem stopnia/tytułu naukowego i afiliacji
w Zakładzie/Katedrze/Instytucie. Jeżeli wykonawcą jest pracownik innej uczelni, podać jej nazwę i zasady współpracy.
Łączny okres realizacji badań nie może być dłuższy niż 2 lata.
Do oceny wniosków o przyznanie środków finansowych na badania naukowe Dziekani powołują recenzentów wniosków.
Do oceny dopuszcza się wyłącznie wnioski, które spełniają wymogi określone w powyższych punktach.
Za podstawowe kryterium oceny i kwalifikacji do finansowania wniosku przyjęto odpowiednio do charakteru tematu:
Do oceny wniosków o przyznanie środków finansowych na badania naukowe Dziekani powołują recenzentów wniosków.
Do oceny dopuszcza się wyłącznie wnioski, które spełniają wymogi określone w powyższych punktach.
Za podstawowe kryterium oceny i kwalifikacji do finansowania wniosku przyjęto odpowiednio do charakteru tematu:
- wartość merytoryczną,
- zasadność wykonania,
- możliwość i realność wykorzystania wyników w praktyce,
- uzasadnienie nakładów finansowych.
Merytoryczna ocena wniosku dokonywana jest przez recenzentów za pomocą Kwestionariusza oceny wniosku.
Wzór wniosku dostępny jest na stronie Działu Nauki i Wydawnictw.
Przydział środków finansowych dokonywany jest w terminie do 30 dni od dnia otrzymania decyzji Rektora o przyznaniu środków finansowych na tzw. działalność statutową.
Dziekani mają prawo przyznać finansowanie projektu zakwalifikowanego do realizacji, w kwocie innej w stosunku do wnioskowanej w zależności od posiadanych środków.
Środki finansowe przyznawane są na 1 rok realizacji badań, kierownik projektu może złożyć wniosek o kontynuację realizacji i finansowania projektu, nie dłużej jednak niż przez 2 lata od dnia rozpoczęcia realizacji badań.
Uruchomienie środków następuje niezwłocznie po wydzieleniu i przyznaniu środków pochodzących z subwencji na podstawie Zarządzenia Rektora oraz po przekazaniu wnioskodawcom decyzji Dziekana o przyznaniu finansowania.
Środki finansowe przyznane na realizację tematu nie mogę być wydatkowane na inne cele niż określone we wniosku.
Zmiana terminu zakończenia realizacji projektu oraz zmiany merytoryczne, metodyczne lub finansowe w realizowanym wniosku, które wynikły w trakcie realizacji projektu winny być zgłoszone na piśmie do Dziekana.
Środki finansowe niewykorzystane lub wykorzystane niezgodnie z umową podlegają zwrotowi w terminie 2 tygodni od dnia przekazania sprawozdania.
Dziekani mają prawo do kontroli przebiegu wykonywania prac badawczych, sposobu wydatkowania przyznanych na ten cel środków finansowych w całym okresie realizacji. Stwierdzenie nieprawidłowości w realizacji projektów lub w gospodarowaniu środkami finansowymi powoduje wstrzymanie płatności.
Kierownicy projektów składają raporty roczne oraz końcowe do Dziekana, do 31 stycznia roku następnego po przyznaniu środków finansowych.
Wzór wniosku dostępny jest na stronie Działu Nauki i Wydawnictw.
Przydział środków finansowych dokonywany jest w terminie do 30 dni od dnia otrzymania decyzji Rektora o przyznaniu środków finansowych na tzw. działalność statutową.
Dziekani mają prawo przyznać finansowanie projektu zakwalifikowanego do realizacji, w kwocie innej w stosunku do wnioskowanej w zależności od posiadanych środków.
Środki finansowe przyznawane są na 1 rok realizacji badań, kierownik projektu może złożyć wniosek o kontynuację realizacji i finansowania projektu, nie dłużej jednak niż przez 2 lata od dnia rozpoczęcia realizacji badań.
Uruchomienie środków następuje niezwłocznie po wydzieleniu i przyznaniu środków pochodzących z subwencji na podstawie Zarządzenia Rektora oraz po przekazaniu wnioskodawcom decyzji Dziekana o przyznaniu finansowania.
Środki finansowe przyznane na realizację tematu nie mogę być wydatkowane na inne cele niż określone we wniosku.
Zmiana terminu zakończenia realizacji projektu oraz zmiany merytoryczne, metodyczne lub finansowe w realizowanym wniosku, które wynikły w trakcie realizacji projektu winny być zgłoszone na piśmie do Dziekana.
Środki finansowe niewykorzystane lub wykorzystane niezgodnie z umową podlegają zwrotowi w terminie 2 tygodni od dnia przekazania sprawozdania.
Dziekani mają prawo do kontroli przebiegu wykonywania prac badawczych, sposobu wydatkowania przyznanych na ten cel środków finansowych w całym okresie realizacji. Stwierdzenie nieprawidłowości w realizacji projektów lub w gospodarowaniu środkami finansowymi powoduje wstrzymanie płatności.
Kierownicy projektów składają raporty roczne oraz końcowe do Dziekana, do 31 stycznia roku następnego po przyznaniu środków finansowych.
Raporty roczne oraz końcowe z realizacji badań w ramach dotacji na utrzymanie potencjału badawczego podlegają merytorycznej ocenie przez Dziekanów. Ocenie podlega w szczególności:
- realizacja celu badań, weryfikacja hipotez, znaczenia uzyskanych wyników, sposobu upowszechnienia wyników,
- prawidłowość wykorzystania środków finansowych,
- zgodność poniesionych wydatków z planem finansowym i harmonogramem.
Merytorycznym efektem końcowym realizowanych badań jest publikacja naukowa, którą należy przedstawić Dziekanowi w terminie 18 miesięcy od zakończenia projektu.
Niezłożenie sprawozdania oraz niewywiązanie się z publikacji wyników badań w określonych wyżej terminach spowoduje utratę starania się o finansowanie nowego projektu badawczego.
Niezłożenie sprawozdania oraz niewywiązanie się z publikacji wyników badań w określonych wyżej terminach spowoduje utratę starania się o finansowanie nowego projektu badawczego.
Kierownicy tematów otrzymujący dotację zobowiązani są do:
- nadzorowania terminowej i zgodnej z zasadami pracy naukowej realizacji zadań badawczych,
- prawidłowego, efektywnego i zgodnego z przeznaczeniem wykorzystywania otrzymanych środków finansowych,
- przestrzegania dyscypliny finansowej,
- składania raportu rocznego z działalności statutowej, zawierającego rozliczenie finansowe tej działalności.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości wykonawca może być pozbawiony dotacji oraz zobowiązany do zwrotu przyznanych środków.
Dziekani sprawują nadzór oraz kontrolę merytoryczną i finansową nad sposobem wykorzystania przyznanych środków.
Do dyspozycji Dziekana Wydziału w ramach rezerwy na nieprzewidziane okoliczności, pozostaje maksymalnie do 5% środków dotacji.
Dziekani sprawują nadzór oraz kontrolę merytoryczną i finansową nad sposobem wykorzystania przyznanych środków.
Do dyspozycji Dziekana Wydziału w ramach rezerwy na nieprzewidziane okoliczności, pozostaje maksymalnie do 5% środków dotacji.
Poniżej przedstawiamy wykaz badań realizowanych w ramach działalności statutowej w latach 2007-2008